Ga naar de inhoud

Verhuizing Montessori Lyceum Groningen naar één locatie

Tafels en stoelen worden stuk voor stuk uit de verhuiswagen getild door de verhuizers. De wagen staat strak geparkeerd tussen de bestaande bouw van het Montessori Lyceum aan de ene kant, en een tuinschutting van de buren aan de andere kant. Vanaf de laadklep zijn de verhuizers met een paar stevige passen bij de splinternieuwe extra lokalen. De lokalen zijn enkele weken geleden over de leegstaande school heen gehesen. Zo hoefden de bewoners hun huis niet uit. De lokalen staan inmiddels achter de school; vanaf de aula kijk je er zo op uit. Met de komst van deze lokalen krijgen alle leerlingen van het Montessori Lyceum Groningen weer les op één locatie.

Verhuizing van Semmelweisstraat naar Helper Brink

Vanwege ruimtegebrek kreeg een deel van de leerlingen de afgelopen jaren les aan de Semmelweisstraat, op een paar fietsminuten afstand van de hoofdlocatie. Christiaan van der Horst is adviseur huisvesting bij Openbaar Onderwijs Groningen, het schoolbestuur van het Montessori Lyceum. Van der Horst vertelt: “Vanaf vandaag is de hele locatie Semmelweisstraat hiernaartoe verhuisd. De verhuizers zijn op dit moment nog bezig om de laatste tafels en stoelen hiernaartoe te brengen. Vanaf maandag zullen hier de eerste lessen plaatsvinden.”

Geen pendeltijd meer en knappere roosters

“Ik heb in de tweede en derde heel veel heen en weer gefietst, ook door de regen. Vanaf volgende week hoeft dat niet meer, dat is heel erg fijn,” vertelt een derdejaars leerling opgelucht. Naast het heen-en-weer fietsen in de pauzes, kunnen ook de roosters efficiënter worden ingericht. Rector Natalie Mensinga legt uit: “Nu kunnen we veel slimmer roosteren omdat we geen pendeltijd hebben. Dat is natuurlijk allemaal verlies van onderwijstijd geweest. En leerlingen hebben veel meer tussenuren gehad. Dus we hopen dat we – nu we bij elkaar zitten – dat rooster wat knapper kunnen maken!”

Onderwijs op één locatie

Voor docenten is het ook prettig dat het onderwijs weer op één locatie is gecentreerd. Rector Mensinga licht toe dat het contact tussen de lessen door gemakkelijker zal zijn, waardoor er tussentijds dingen kunnen worden afgestemd. Haar verwachting is dan ook dat de saamhorigheid binnen de school nog groter wordt. De extra lokalen zullen zoals het er nu naar uitziet  de komende 8 tot 10 jaar worden gebruikt. Van der Horst sluit af: “Voor nu zijn we, zowel school als schoolbestuur, heel content met deze oplossing. Absoluut!”